תכנית תמ"א 38 ב – כדאי?

תמ"א 38 ב' בעקבות תמ"א 38 א'

תמ"א 38 א' נקרא תמ"א 38 עד שיצא תמ"א 38 ב' מה שדרש אבחנה בין השניים. תמ"א 38 היא תכנית מתאר ארצית של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שקבע שרמת המבנים במדינת ישראל לקויה מאוד ונמוכה לאין שיעור ויש לשפץ אותם תוך כדי מבצע נרחב בכל הארץ של תהליך התחדשות עירונית. התחדשות עירונית חשובה מאוד גם כדי לבנות יותר לגובה ולשמור על מרחבים פתוחים וגם כדי להעלות את רמת החיים ואת התשתיות הקיימות. התכנית כללה הטבות ליזמים ובירוקרטיה פשוטה יותר אך כנראה שלא הרבה יותר ממה שכבר היה כיוון שרמת הביצוע שלה הייתה נמוכה מה שהוביל את המועצה הארצית לתכנון ולבניה להוציא את תמ"א 38 ב.

תמ"א 38 ב': מה זה אומר?

בגלל חוסר הפופולריות של תכנית תמ"א 38, לאחר חמש שנים החליטו במועצה הארצית לתכנון ולבנייה להוציא תקנות חדשות ואף מקלות יותר לגבי תהליך השיפוץ והתחזוקה של מבנים ישנים. נקבע שכמות הקומות ויחידות הדיור שניתן להוסיף יהיו גדולות יותר ממה שנקבע בתכנית תמ"א 38 א' קובע הצורך והסכמת רוב הדיירים יהיה ניתן גם לבצע פרויקט פינוי בינוי שיהיה קל יותר ליזם להקים בית חדש לחלוטין. תכנית תמ"א 38 ב' תפסה תאוצה הרבה יותר מתכנית תמ"א 38 א' וניתן לראות במשך השנים האחרונות מבצעים רבים של פינוי בינוי שמשביחים שכונות וערים רבות ומעודדים אנשים להגיע למקומות שבעבר לא היו חושבים לגור בהם.

הגדלת רווחים מושכת יזמים

הבעיה עם תמ"א 38 א' היא שהיא לא היטיבה עם היזמיים במישור הכלכלי. תמ"א 38 ב' לעומת זאת מאפשרת להם להקים על אותה יחידת שטח מספר רב יותר של דירות וכך הרווחים שלהם גדלים וכדאיות התחלת הפרויקט גדלה משמעותית.