תמ"א 38 פינוי בינוי – כדאי?

מי זכאי לתמ"א 38?

בדיקת הזכאות לתמ"א 38 היא הבדיקה הראשונה שצריך לבצע לפני שמתחילים את התהליך. תמ"א 38 היא תכנית מתאר שנקבעה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כדי לתת מענה לבניינים הישנים במדינת ישראל שלא יעמדו ברעידת אדמה חזקה ויסכנו אנשים רבים. המבנים שזכאים לתמ"א 38 הם בניינים שנבנו לפני אחד בינואר 1980 ואינם עומדים בתקן 431. כל בניין שהיה פטור מתקן זה אינו יקבל אישור לתמ"א 38 וכדי להתחיל בתהליך עדיין יש צורך לקבל אישור מהוועדה המקומית. תמ"א 38 א' ותמ"א 38 ב' שזכתה לשם תמ"א 38 פינוי בינוי מתייחסות רק לבניינים מאוישים ולא לדוגמה מחסנים.

התוצר הסופי לא שווה את ההשקעה

תמ"א 38 א' נחלה כישלון ברחבי ישראל ולמרות שחלק מהאנשים היללו את התכנית, היא לא השיגה את המטרה שלה. אנשים רבים לא ראו בתכנית כדאיות גדולה כיוון שמדובר על הליך שיפוצים ארוך שבסופו של דבר הדירות לא מתרחבות בהרבה. גם עם הבנייה הטובה ביותר והוספה של אלמנטים רבים כמו מעלית או ממ"ד לדירה, זה לא שווה כמה שנים של שיפוצים ולכן תמ"א 38 פינוי בינוי יצאה לאור ואפשרה לדיירים רבים לקבל דירות חדשות לחלוטין, מרווחות הרבה יותר, באותו מקום בו הם כבר גרו שנים רבות.

פינוי בינוי: הרבה יותר קל לכולם

מעבר לכך שתמ"א 38 פינוי בינוי היא תהליך הרבה יותר מושך והרבה יותר כדאי לדיירים, שמקבלים דירה חדשה באותו מקום בו הייתה הישנה, גם השווי שלה בסוף גבוה יותר. פינוי בינוי הוא תהליך הרבה יותר פשוט, לפעמים עדיף להרוס בניין ולבנות חדש על יסודותיו מאשר לשפץ אותו ולהוסיף לו קומות כיוון שהתשתית והעיצוב פשוטים יותר להקמה מחדש. בצורה כזו אין צורך לשפץ את הבניין כשדיירים עדיין גרים בו מה מהווה יתרון גדול נוסף.