הבדלים בין אבני החושן

אבני החושן מתארות את 12 שבטי ישראל. אבל בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא מדובר על אבנים שעומדות בפני עצמן. למעשה, השם מתאר את השיבוץ של האבנים יקרות הערך על גבי החושן עצמו – הבגד של הכוהן הגדול בבית המקדש. בגלל שהכוהן הגדול לבש בגד ספציפי, יש צורך באבני חושן שבהן ניתן להשתמש על מנת לשדרג אותו. מכאן והלאה, כל מה שאפשר וצריך לעשות זה להשוות בין סוגים שונים של אבני החושן בשביל להבין מה הן מייצגות.

ההבדלים בין אבני החושן באים לידי ביטוי בכמה מישורים. קודם כל, את ההבדלים בין האבנים ניתן לראות בנראות שלהן. לצד אבנים שמטרתן היא להביא לידי ביטוי את האסתטיקה של החושן, יש אבנים שנחשבות יקרות ערך בגלל שהן נדירות. חוץ מזה, ההבדלים בין אבני החושן באים לידי ביטוי גם בתכונות המיסטיות והפיזיולוגיות שלהן. כאן, לא מסתפקים רק ביכולת של האבנים להתאים לחושן בתור בגד של הכוהן הגדול – אלא מנסים לבדוק את האופן שבו משתמשים בהן עד היום.

מה עושים עם אבני החושן?

אי אפשר לדבר על אבני החושן בלי להזכיר את השמות שלהן. למרות שהמידע הזה מוכר וידוע לכל מי שעוסק בתחום של אבנים יקרות ערך, בציבור הרחב לא ממש יודעים שברשימה של אבני החושן יש אודם, פטדה, ברקת, נופך, ספיר, יהלום, לשם, שבו, אחלמה, תרשיש, שוהם וישפה. יתרה על כך, לא צריך להיות מומחים לאבני חן בשביל לדעת שהערך של יהלום למשל גבוה משמעותית בהשוואה לערך של ברקת או ספיר.

במילים אחרות, מה שאפשר לעשות עם אבני החושן כיום זה להשתמש בהן כאבני חן לכל דבר ועניין וגם כתכשיטים בפני עצמם.